- Gör din egen MMF

 
 
Eller Marshmallowfondant som det heter. När jag skulle baka Gustafs doptårtor ville jag använda mig av något annat än marsipan och jag har hört/sett så mycket med sugarpaste, så jag kände mig tvungen att testa. Satt och googlade om vart man kunde köpa pastan men hittade istället massor av olika recept på hur man gör egen. Så jag tänkte att det kunde vara roligt att testa. Jag gjorde både sugarpaste och marshmallowfondant.
Enligt mig så var fondanten mycket enklare att använda.
 
Man behöver:
                                                                      Ca 300 gram marshmallows
2 msk vatten
1 msk matolja
7 - 9 dl florsocker
 
Gör såhär:
Lägg marshmallows i en skål som tål micro, häll i oljan och vatten. Kör på full effekt i micron ca 1 min, ta ut och kolla, rör om. Om inte allt är smällt, kör igen med 10 sekundersintervaller. Det är klart när det är en tjock massa utan klumpar.
Häll ut 7-8 dl florsocker på bordet och forma ett hål i mitten (går lika bra att göra i en stor bunke, blir nämligen väldigt kladdigt). Häll i massan i mitten och arbeta in i florsockret med tex en slickepott.
Degen är sjukt kladdig men den ska vara så, typ som tuggummi, den blir bättre efter att den fått vila ett tag.
När allt florsocker är inbakat - plasta in rejällt, dubbla lager plastfolie och sen en fryspåse, lägg i en tät burk. 
Låt vila!
Klart. MMF håller typ hur länge som helst, så man kan göra den veckor innan den ska användas.
 
 
Recept från bliminjast.se


Postat av: Madelene

Det måste jag testa :) hur länge skall det vila? är det bara att kavla ut sedan och lägga över tårtan eller måste man göra något mer med den? :)
jätte fin blogg föresten :)
kram

Svar: Ja gör det, lite roligare än bara marsipan ibland och man kan göra massa roliga figurer om man har tid och tålamod ;) Tror det bästa är att låta den vila över natten :) iallafall ett par timmar, man kan ju göra den långt innan man ska använda också. Det är bara kavla ut sen, på lite maizena eller florsocker, den fastnar rätt lätt så man får ta en del:PKram
ebjf.blogg.se

2013-05-09 @ 00:19:04
URL: http://bernandersson.blogg.se

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Vad vill du säga?:):

Kom ihåg mig?
RSS 2.0