- Smakisar

Gustaf har börjat få testa att smaka lite gröt på dagarna, han är lite skeptisk men spottar inte ut iallafall. Det är inte hela portioner utan mer nån sked bara. Välling lär inte vara nått alternativ för oss senare eftersom han total vägrar flaskan, men gröt funkar lika bra. Wilma älskade gröt när hon var liten så vi får se om Gustaf också gör det. Jag vill börja vänja han med lite annat än bara ammning nu, ifall att det blir så att jag börjar jobba snart, allt måste såklart funka med Gustaf och så först. Jag vet att rekomendationerna är att man ska vänta till 6 månader men jag litar på magkänslan :) 
Föresten, kan kan göra egen gröt? Barnmat har jag iallafall tänkt göra egen av, mest för att det blir så grymt mycket billigare än att köpa burkar och de kan ju nästan äta allt som vi andra äter. 
 


Postat av: Therese

Min son (8 månader) vägrade också flaskan. Drack enbart lite vatten i flaska. Men förra veckan tog jag beslutet att jag skulle testa ta striden att ge honom välling innan läggdags. Testade alla möjliga flaskor med olika nappar, men inget funkade. Men sen hittade jag tommee tippee flaskan. Den ska vara mest lik ett bröst av alla flaskor, och jag tyckte det kunde vara värt att testa. Tro det eller ej, men första kvällen tog han flaskan och tömde den på innehållet! Kan vara värt att testa :)

2013-01-24 @ 09:55:19
URL: http://stylebytherese.blogg.se
Postat av: Karin

Rekommendationerna har ändrats och man får utan dåligt samvete ge mat from 4m :-)
Gröt: hos oss fungerade jätte bra med mannagrynsgröt gjort på vatten (mjölk kan ju vara lite känslig än), men obs, de kan bli hårda i magen så ge lite plommonpuré också.

2013-01-24 @ 11:40:50
Postat av: Lo

Rekommendationerna har INTE ändras, det var förr man började med smakportioner redan vd 3-4 månaders ålder.. Nu är det 6 månader som gäller men många börjar redan vid 4. Inte så konstigt när det finns barnmat att köpa som är från 4 mån, endast för att företagen ska tjäna pengar. Jag skulle iallafall rekommendera att vänta till 6 mån, tarmarna är inte mogna på små barn..

2013-01-24 @ 11:45:39
Postat av: Karin

Man ska visst inte göra egen gröt till småttingar för det är så mycket bra vitaminer osv tillsatt i bebisgröten som är svåra att få till själv. Egen mat däremot är ju bra att göra!

2013-01-24 @ 12:19:19
Postat av: C

Hej! Jag gjorde egen gröt till min son från början. I köpt gröt är det bl.a. palmolja som har negativ inverjan på både häla och miljö. Vitaminerna som det pratas så friskt om är ju syntetiska som alla tillsatta vitaminer.
Jag mortlade havregrön till en början och gjorde en vanlig havregrynsgröt. I den kan man mosa/riva frukt. Dessutom blandade jag i nässelpulver och nyponpulver som finns att köpa i hälsokostbutiker eller på nätet. Dessutom bestälde jag på nätet kapslar med torkad fiskmjölke som bl.a innehåller nuqleotider som även finns i bröstmjölk. Jag öppnade kapseln och hällde innehållet i gröten. Det blir tusen gånger nyttigare och himla mycket billigare. Lycka till med din egna gröt! Som jag tycker du ska satsa på!
Kram till dig och dina små godingar!

2013-01-24 @ 19:56:25
Postat av: raira

med min minsta (3e)så skippade jag nästan helt att köpa barnmat . utan hon fick derekt det som resten av familjen åt - ja utan kryddorna och lite mer mosat mat . Och det har hon inte tagit skada av .

2013-01-25 @ 09:55:13
Postat av: Ina

Inte för att jag har några egna barn men det är klart man kan göra egen gröt. Vad åt barnen innan alla "färdiga" gröter fanns? Det är faktiskt inte så lång tid i historien man har kunnat köpa färdig mat överhuvudtaget, så det är klart man kan göra själv.

Kan bli lite full i skratt av sånt faktiskt. Det är nog företagen som säljer gröten som spritt ut att barnen inte får i sig vitaminer annars, t.ex.

Måste för övrigt säga att jag älskar din blogg och det är så kul att se att det har gått så bra för dig!

2013-01-25 @ 15:48:22
URL: http://innehosina.wordpress.com
Postat av: Annica

Finns lite olika gryn man kan köpa i butik som du sedan kan mixa till mindre storlek eller använda morteln. Prova dig fram. :)

2013-01-31 @ 14:01:04
URL: http://virrigmorsa.blogg.se

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Vad vill du säga?:):

Kom ihåg mig?
RSS 2.0