Cupcakes



Lägger ut receptet på cupcakes. Det är så enkelt att jag kan hela receptet utan till.

Cupcakes
3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
Skal och saft från en citron (jag som älskar citron brukar ta lite mer för att få mer smak)

Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt poröst. Smält smör och blanda i mjölken.
Rör ner i äggsmeten. Blanda mjöl och bakpulver i en annan bunke och blanda ordenligt för att få det jämnt för delat. Vänd försiktigt ner i resten av smeten, undvik att röra för mycket eftersom smeten ska vara så luftig som möjligt för bästa resultat. Blanda ner citronsaft+skal.
Fyll i formar (en tredje del). Grädda i ugnen cirka 15 minter i 175 grader. Det går att höja, men jag kör alltid 175 för att jag tycker dom blir bättre då och mindre risk för att dom bräns eller blir för torra.

Frosting
60 g smör
5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
100 g philadelifia ost
2 tsk citronsaft
Valfri karamellfärg eller om man vill ha en vit frosting

Blanda alla ingredienser till en krämig smet. Tillsätt eventuell karamellfärg i slutet.
Spritsa på cupcakesen eller med en sked, jag hade ingen spritspåse här så fick göra med en sked, tycker dock att det ser snyggare ut om man spritsar. Strö på strössel eller liknande. Idag använde jag små nallebjörnar för att jag tyckte det passade bra till ett dop.


Postat av: Maria

Vad har du för storlek på formarna?Samma som man har tex till hallongrottor?

2010-09-03 @ 23:56:52
Postat av: Emelie

Ja precis :) Små kakformar!

2010-09-04 @ 00:16:22
URL: http://ebjf.blogg.se/
Postat av: Jen

Va roligt!

Dom blev ju super fina (:

2010-09-04 @ 10:19:16
URL: http://littledessert.se
Postat av: Micaela

Jag tål dock inte citron.. Någon ide vad man kan ersätta det med?

2011-11-22 @ 22:35:33

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Vad vill du säga?:):

Kom ihåg mig?
RSS 2.0